30. heinäkuuta 2013

Uus "mähaluunmähaluun!"- juttu

Kiilakorkotennarit. Siis _kiila_korko_tennarit_.

En oo ikinä oikein tykänny kiilakorko-kengistä, tennareista kyllä oon. Ja nämä kaks yhessä, eieiei...

Eilen illalla yhtäkkiä se vaan iski. "Mää haluan kiilakorkotennarit, piste." En tiiä mistä se tuli, mutta koko illan istuin kattelemassa eri vaihtoehtoja.

Ykkösvaihtoehto H&M:ltä.



----------------------------------------------------------------------------



----------------------------------------------------------------------------


----------------------------------------------------------------------------


----------------------------------------------------------------------------



----------------------------------------------------------------------------




















Mää tuun nyt vähän jälkijunassa tähän juttuun, mutta en ikinä oo ostanu 
mitään silloin, kun joku on tullu muotiin, ja "kaikilla muillaki on!". Mä lämpenen vähän hitaasti kaikille ;D

Niinhän sitä joskus väitti, "en ikinä osta pillifarkkuja, hyi", "en ikinä osta korkeavyötäröisiä farkkuja"(siis semmoset ihan kunnon korkealla vyötäröllä, ei semmosia mitä nykyään on, mullakin. Mulla oli semmoset korkeat joskus ylä-asteella.), "en ikinä osta kiilakorkotennareita". 

En kyllä oo vielä ostanutkaan! Pitää käydä sovittelemassa kaupoissa, passaako ne yhtään mulle, miltä ne näyttää livenä, osaanko kävellä niillä. Netistä en viitti tilata, koska en ikinä jaksa palauttaa mitään vaikka en käyttäiskään, sit ne jää kaappiin lojumaan vaan :D.


Mitäs mieltä muut on, onko big nounou ? Vai omistatko jo tämmöset?

29. heinäkuuta 2013

En keksiny otsikkoa!

Mistä sitä alottas. Pitkästä aikaa kun on taas kunnon kesä, niin ei oo voinu ihan täysin rinnoin nauttia. Pojalla alko hampaita puskemaan viime torstaina. Koko viikonloppu menikin itkua kuunnellen ja räkää ja kuolaa pyyhkien :D Kunnon flunssan iski päälle sille.



Minä sairastuin sitten lauantaina, ihanaihana-flunssa ja kuume, nyt onneksi jo paranemaan päin! Ruokavalio on kokenut kovia viikonloppuna :( ei oo kauheesti kiinnostanu miettiä sairaana, et mitä suuhun pistäs. Ei onneksi ihan överiksi mennyt..


Mutta. Se liikunta. Ärsyttää!! :D halua ois lähtä juoksemaan, ja alkaa jumppaamaan, mutta kun ei ole voimia! :D. Lauantaina käytiin 5 km kävelylenkillä, nyt vieläki on kurkku ihan kipiä ja ääntä ei lähe oikein.. Ja molemmilla meillä kova yskä :(

Loman kunniaksi piti käydä subilla syömässä!
Mutta jeeeee! Miehellä alkoi kesäloma tänään, ja jollakin on perjantaina syntymäpäivääää ;)

Kaverukset <3
Ja, keskiviikkona lähdetään tyttöjen kanssa käymään pienellä (shoppailu)reissulla! Voi että en malta oottaa! Kokonainen päivä(öö tai muutama tunti..) ilman miestä ja lasta. Tulee kyllä tarpeeseen. Taapero on oikeasti maailman vilkkain(ja ihanin), ruokapöydän tuolit on pitäny viedä toiseen huoneeseen(sillon kun syödään, otetaan 2 tuolia esiin :D), koska poika ois kokoajan muuten ruokapöydällä.

Rakastanrakastan nuita hiuksia! <3
Ja pikkupoikaa<3
Ja hienosti väritetty kuva ;)

26. heinäkuuta 2013

Hiki pintaan!

Tällä treenillä saa ainakin tämmöinen huonokuntoinen,  öö ei ainakaan mikään normaalipainoinen, hien pintaan! Kesto n. 30 min. Hyvin ehtii tehdä, minä otan vain läppärin ja vesipullon mukaan ja menen "vierashuoneeseen" jumppaamaan ;). Hiki valuu ja energiaa kuluu!

Tekstit ja kuvat ovat suora lainaus fit.fi:n sivuilta! (LINKKI)

Jumppaamalla reidet ja pakarat piukoiksi kulutat myös rutkasti energiaa. Lantion alueella sijaitsevat ihmiskehon vahvimmat lihakset. Reisi- ja pakaralihakset kaipaavat paljon liikettä, ja niiden harjoittaminen kuluttaa runsaasti energiaa. Kokonaisvaltaiset kyykkyliikkeet ja penkillenousut pistävät samanaikaisesti koko alakropan töihin. Kyykkyliikkeet kuormittavat reisi- ja pakaralihasten lisäksi myös reiden lähentäjä- ja loitontajalihaksia.
Ne kuormittavat lihaskunnon lisäksi myös tasapainoa ja koordinaatiota. Liikkeissä oleellista on pitää hyvä ja ryhdikäs asento. Lisäksi täytyy varmistaa, että nilkat ja polvet taipuvat samaan suuntaan ja ettei sääri työnny eteen yli varvaslinjan.
Tämän muokkaavan ja kokonaisvaltaisen reisi- ja pakaratreenin voit tehdä helposti ilman välineitä, sillä oma kehosi antaa riittävästi vastusta varsinkin alkuvaiheessa. Myöhemmin voit ottaa kaapata käsiin käsipainot tai kepin tai levytangon niskan taakse. Ohjelmassa on annettu myös vinkkejä lisähaastetta kaipaavalle.
1. Penkille nousu, 2–3 x 10 per jalka
2. Yhden jalan kyykky, 2–3 x 10–12 per jalka
3. Askelkyykky korokkeelle, 2 x 10–12 per jalka
4. Sivukyykky, 2 x 10–12 per jalka
5. Lonkan ojennus konttausasennossa, 3 x 15 per jalka
6. Pohjeliike seisten, 3 x 15
alakroppa1

1. Penkille nousu

Treenin kohde reiden etuosa, pakarat
  • Asetu seisomaan rappusen tai korokkeen eteen, jonka korkeus on 30–40 cm.
  • Astu penkille koko jalkapohjalla ja tuo toinen jalka toisen viereen penkille.
  • Astu alas sama jalka edellä.
  • Toista toisella jalalla.
Tehovinkki!
Voit tehostaa liikettä nostamalla vapaan jalan polven terävästi ylös, kun astut penkille.
alakroppa2

2. Yhden jalan kyykky

Treenin kohde reiden etuosa, pakarat
  • Pidä vapaa jalka takana korokkeella toisella tai kolmannella portaalla.
  • Ota katseelle kiintopiste edestä ja pidä selkä suorana.
  • Laskeudu kyykkyyn siten, että etummaisen jalan reisi on alhaalla lattian suuntaisesti.
Tehovinkki!
Ota kevyet käsipainot käsiisi.
alakroppa3

3. Askelkyykky

Treenin kohde reiden etuosa, pakarat
  • Asetu lantionlevyiseen haara-asentoon, katse on suoraan eteenpäin.
  • Astu pitkä askel eteen ja laskeudu suoraan alas.
  • Kantapää osuu askeleessa ensimmäiseksi lattiaan, etummaisen jalan polvi ei saa ylittää varvaslinjaa.
  • Ponnista takaisin ylös.
  • Pidä selkä koko liikkeen ajan suorana ja ryhdikkäänä.
Tehovinkki!
Pidennä askelta tai astu lattialle korokkeen sijaan.
alakroppa4

4. Sivukyykky

Treenin kohde reiden etuosa, pakarat sekä lähentäjä- ja loitontajalihakset
  • Astu portaalle sivuttain koko jalkapohjalla.
  • Astu alas sama jalka edellä.
Tehovinkki!
Pidä tukijalka korokkeella ja astu alas lattialle.
alakroppa5

5. Lonkan ojennus konttausasennossa*

Treenin kohde reiden etuosa, pakarat
  • Asetu seisomaan rappusen tai korokkeen eteen.
  • Astu penkille koko jalkapohjalla ja tuo toinen jalka toisen viereen penkille.
  • Astu alas sama jalka edellä.
  • Toista toisella jalalla.
Tehovinkki!
Käytä vastuskuminauhaa ja nilkkapainoja tehostamaan liikettä.
alakroppa6

6. Pohjeliike seisten

Treenin kohde pohjelihakset
  • Jalat ovat päkiöiden varassa, selkä on suorassa.
  • Nouse varpaille niin ylös kuin pääset ja laskeudu liikettä vastustaen alas.
  • Noudata mahdollisimman pitkää liikerataa.
Tehovinkki!
Ota kevyet käsipainot käsiin tai tee liike yhdellä jalalla.

*Tuossa lonkan ojennus konttausasennossa- liikkeessä on väärä ohje. Oikea ohje kuuluu näin:

• Asetu konttausasentoon matolle ja tuo kädet vartalon alle
• Ojenna jalka kantapää edellä vaakatasoon vartalon taakse, pidä jalka hetki vaakatasossa ja laske se liikettä jarruttaen takaisin vartalon alle
• Jatka liikettä samalla jalalla tai vuorotahtisena liikkeenä (ohje täältä)
Ei muuta ku jumppaamaan! ;)

24. heinäkuuta 2013

Welcome back Summer

Hih, ihan samalainen fiilis ku kesän alussa! Ihana mennä ulos lämpöön, kuunnella kun linnut laulaa ja ampiaiset pörrää ympärillä!(Ja lehmänpaska haisee, mitähän täällä asutusalueella oikein tehdään..)



Olkaa te eteläläiset onnellisia, että teillä on siellä ollut kesä kokoajan. Täällä käytiin jo syksyn puolella, eikä siinäkään sinänsä mitään vikaa kauheasti oo(muuta ku vesisateet), mutta kyllä sen kesän pitää silti elokuuhun asti ainakin jatkua :D. Ja kun miehellä alkaa lomakin vasta Elokuussa.



Niin, kesä. Se tosiaan tuli takasin. Maanantaina ulkona ollessa piti lapselle pukea välikausi-puku päälle, ja tiistaina vaan shortsit ja ohut pitkähihainen! Tänä kesänä ollaan käyty ehkä 3 tai 4 kertaa uimassa, ja sovittiin miehen kanssa että ainakin yhdesti käydään tänä kesänä, jos ehtii! Huomennahan se Jaakko heittää sen kylmän kiven, joten saapa nähä ;).


Maailman paras uimapaikka! Hiekkapohja ja kirkasta vettä, eikä mitään olioita uiskentelemassa siellä :D

Joten, kaivetaan vielä ne shortsit kaapista takas ja syystakit vielä vähäksi aikaa kaappiin! Tästä kesä voi alkaa ;D

23. heinäkuuta 2013

Taapero

"Synnyin vuosi sitten – kauan kauan sitten!
Maitohetkiä satamäärin,
aina meni jotain väärin,
kaiken nurinkurin käänsin
ja itkuakin väänsin.
Mutt’ tuskin nuhteita mä sain
vaan suukkoja kiloittain.

Hassut temput, hullut temput
monenlaiset kenkuttelut
toistuu päivittäin
ja hyväilyt ja hellittelyt,
koko suvun lellittelyt
kun huusin äkeissäin.

Isi, äiti yötä monta
valvoi vallan unetonta:
hammaskivut, vatsanpurut,
– oi monet huolet, surut!
Vaan kävelen ja kompastelen
(hieman horjun, huojahtelen)
sanojakin tavoittelen
ja pian kerron sen:

en enää vauva ole, EN!"

Meillä on ollut taapero jo kuukauden ajan! Vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää. Vauhtia tuntuu välillä oleva jo liikaa, koko ajan ollaan kiipeilemässä tuoleilla ja roikkumassa uunin kahvasta (:D?). 





Varhainen uhma-ikä nostaa jo päätään! Mitään ei totella, tosin en usko että tämän ikäiset yleisestikään kovin paljon tottelee, tai ylipäätään ymmärtää kauheasti puhetta. Oma tahto on niin kova, vähän väliä kuuluu pojan suusta kiukku-huutoa!





Mutta jotain hyvääkin! Pojalla alkaa selvästi olemaan jo huumorintajua. Jos muut nauraa jollekkin, alkaa poikakin aina nauraa tekonaurua ja illistelemään. Poika tykkää tulla syliin halailemaan ja "pussailemaan".



Nyt on opittu myös antamaan esineitä. Parhaiten tämä toimii tutin kohdalla. Jos tutti on suussa, ja sanon "anna tutti äidille", samantien ottaa sen pois suusta ja laittaa sen käteen. Ja jos en pidä kättä ojennettuna, poika vääntää käden auki jotta saa tutin laitettu siihen! Muiden tavaroiden kohdalla ei aina kyllä toimi tämä.



Joskus aikaisemmin murehdin ja huolehdin pojan syömisestä. "Oppiiko se ikinä syömään karkeampaa ruokaa? Entä sormiruokaa? Päästäänkö me ikinä eroon tuttipullosta?" 




No, nämä kaikki ratkesi! Poika syö jo hyvin ihan oikeaa ruokaa. Sormiruokailua ei sinänsä harrasteta, paitsi välipalalla toisinaan saatan laittaa pöydälle leivän tai omenan palasia, ja ihan vaivatta osaa laittaa ne suuhun. Tosin tämä ei mikään uusi taito ole, ohan tuota tullu tehtyä jo kauan.



Tuttipullokin jäi kerrasta pois. Yks kerta päätettiin, että ei enää maitoa tuttipullosta, ei nukkumaan mennessä eikä muullonkaan. Tää on toiminu hyvin, yhtä kertaa lukuunottamatta ;D

19. heinäkuuta 2013

Ruokaa

Oon tehny mun ruokavalioon peruskorjauksen. En ole alkanut millekkään laihdutuskuurille, vaan aloittanut elämäntapamuutoksen.!

Pois on jäänyt kokonaan tai vähentynyt:

-leipä(ainoastaan näkkäriä, maks. 3 palaa päivässä.)

-peruna(ei ollenkaan.)

-pasta(melkein kokonaan pois, jos syön niin tosi vähän vain. En oikeasti usko, että sillä on merkitystä jos vaihtaa sen vain täysjyväpastaan..)

-riisi(en ole syönyt ollenkaan, varmaan kyllä välillä tulen syömään.)

-lisätty sokeri(tomaattikastikkeisiin ainoastaan laitan vähän, mut ei teehen, jälkiruokiin esim.rahkaan.)

-karkit(ei oikeastaan tee edes hirveästi mieli, työnnän vain ajatuksen pois, jos alkaa tekeen mieli!)

-muutkin herkut(en syö enää pakkasesta muffinsseja, enkä miehen leipomaa ihanaa tiikerikakkua..Toki joskus pitää herkutella, ei kokonaan saa jättää pois ;) esim. kylässä ollessa saatan ottaa sen pullasiivun tai keksin.)

Tilalle on tullut:

-(no yllättäen)enemmän kasviksia, hedelmiä ja marjoja.(Oon toki ennenkin syöny ennenkin näitä suht paljon, mutta more is better. Varsinki kasvikset aterialla ja marjat välipalalla.

-maitorahka, viili, luonnonjukurtti ja mehukeitot välipalalla, aamupalalla ja iltapalalla(ennen oon syöny esim. iltapalaksi 3 ruisleipää ja kaakaota 2 lasia. Yh. Tai välipalaksi just jotain leivonnaista tai jäätelöä pakkasesta.

-kaakoan tilalta vihreä tee

-lämpimillä aterioilla lihaa ja kasviksia

-tonnikalaa kasviksien lisäksi(ettei niin tylsän makuista, sekä leivän päälle. Lisää proteiiniä, jota tarvin.)

-maidon tilalta vettä, monestikkin maitoa on mennyt litra päivässä ja kaloreina se tekee 333 :o. Eli ei sekään ihan kaloritonta oo.

Monessakin paikassa sanotaan, että laihduttaessa ei pitäis syödä alle 1500 kcal, silloin ne kulutetut energiat lähtee lihaksesta, eikä rasvasta. Ja sitä rasvaahan mää haluan poistaa.

Illalla aina lasken netistä päivän syödyt kalorit, ja ne jää aina alle 1300, monesti vain 1100 kcal. Siksi pitää joskus myös syödä jotain herkkua, että tulis vähän vaihtelua, ja elimistö ei menis sille kuuluisalle säästöliekille :D

Ainiin, otsikon nimi oli Ruokaa, joten sitä ruokaa siis.

Chili Con Carne. Ennen olisin tämän kanssa syönyt vain sitä riisiä, mutta söin tämän tuoresalaatin kanssa. Win!


 Tonnikalasalaattia. Proteiiniä kananmunista ja tonnikalasta. Lisämakuna omenaa. Okei, myönnettäköön, lisäsin tuohon vielä jotain kermaviilikastiketta ;)


Kanapihviä, salaattia, lämpimiä kasviksia. Pihvit oli valmiiksi marinoituja, tietenki parempi ois jos ei olis.


Mansikoita ja jukurttia. Mansikat on tuoreita suomalaisia. Jukurtti on vaniljajukurttia, siinähän on kyllä sitä sokeria, parempi ois joku luonnonjukurtti/maustamaton..


Lounaaksi tonnikalamunakasta. Hankala arvioida tämän annoksen kalorit, meneehän ne helposti varmaan yli 300, en tiedä. Ainekset: kananmuna, maito, mausteita, tonnikala, juustoraaste, fetajuusto, punasipuli, tomaatti, persilja. Oli niin täyttävää, että en jaksanu syödä kuin puoliksi tuon, tuo kyllä olikin vissiin 2:lle tarkoitettu.. :D No hyvä etten jaksanut, pitää niitä annoskokoja pienentää, jonka olen tehnytkin.


"Tortillaa". Tähän lisäksi jauhelihaa ja salsakastiketta, miehelle vielä ne ite tortilla-levyt ;)


Uunilohta. Pinnalla suolaa, musta- ja sitruunapippuria. Kalaa pitäisi syödä enemmänkin, varsinkin lohta koska siinä on niitä hyviä rasvoja. No, tuleehan sitä tonnikalaa aina välillä syötyä.


Chilinen katkarapupasta. Tämän annoksen kaloreita en kyllä haluakaan tietää, tiedän kyllä että ei ole mikään terveellisin ateria. Halusin vain kerrankin kokeilla katkarapuja jotenkin muuten, kuin kalakeitossa. 

Pannulla paistoin valkosipulia, kirsikkatomaatteja ja vähän tavallista tomaattia. Lisäsin sitruunamehua, chili-tuorejuustoa, tuoretta tilliä ja suletut katkaravut. Suolaa ja mustapippuria, ja vähän lämmitystä. Hyvää oli, tosin katkaravut ennätti mennä jotenki sitkeiksi.(ihana sotkuinen lautanen..)


Yhtenä päivänä piti tehdä miehen lempiruokaa, lasagnea. Söin sitten itsekin sitä, lisäksi ananas/porkkanaraaste- salaattia. Siitä 3 tuntia eteenpäin, ja hirveä nälkä taas! Eli ei nuo hiilihydraatti-ruoat pidä sitä nälkää niin hyvin, kuin esimerkiksi lohi ja kasvikset.

Hehe, tää teksti antaa vaikutelman, niinku tietäsin näistä asioista muka jotaki(muutaki ku netistä luettua) ;D

18. heinäkuuta 2013